BNR organiseert op donderdag 6 juni in mediacafé Dauphine in Amsterdam de tweede editie van de Dutch Podcast Awards. De podcast, lange tijd het snoepje voor de fijnproever, wordt wereldwijd steeds populairder. Afgelopen jaren maakt ook Nederland een inhaalslag. Momenteel luistert ongeveer 20 procent van de Nederlanders naar podcasts. BNR vindt dat het fenomeen een nog breder publiek verdient. En wil de makers het podium geven dat ze verdienen. Daarom de Dutch Podcast Awards.

Opzet Dutch Podcast Awards

De opzet van de Dutch Podcast Awards 2019 is hetzelfde als bij de eerste editie: er zijn twee fases. In de longlist-fase worden alle podcast-liefhebbers opgeroepen hun favoriete podcasts te nomineren. Begin mei start fase 2 en wordt de shortlist bekendgemaakt: het publiek kan vanaf in tien categorieën stemmen op de genomineerden.

Longlist - nomineer een podcast

Waarom een longlist? De organisatie verneemt graag van het publiek welke podcasts een plek verdienen op de longlist. De longlist is een graadmeter van de stand van de podcasts op dit moment. Dien hier je podcasts (max 2) in:

Podcasts
Wat is de website van de podcast

Je gegevens
Dit veld is verplicht Een geldig e-mailadres is verplicht

Door op 'verzenden' te klikken wordt je inzending bevestigd en ga je akkoord met het feit dat BNR je op de hoogte houdt van het evenement en de uitslag op het aangegeven mailadres. Ook ga je door deelname akkoord met het privacystatement en de algemene voorwaarden.

Stemmen op de shortlist

CATEGORIEËN
We hebben tien categorieën bepaald. Deze worden later in het proces bekendgemaakt.

PROCES
Alle inzendingen voor de longlist worden gewogen en ingedeeld binnen de categorieën. Vanaf 1 mei kan er gestemd worden op een selectie podcasts per categorie. De stemmen van het publiek in combinatie met die van de vakjury bepalen de winnaars. De vakjury kiest vervolgens de Beste Podcast van Nederland. Alle prijzen worden uitgereikt op donderdag 6 juni tijdens de Dutch Podcast Awards Show, live op BNR in Dauphine in Amsterdam.

VAKJURY
Ook bij de tweede editie wordt er gestreefd naar de best mogelijke vakjury: belangrijke stakeholders uit het werkveld worden gevraagd als jurylid. Programmadirecteur, voormalig 3FM-dj, podcastliefhebber én Beste Host 2019 Michiel Veenstra is in 2019 de juryvoorzitter. De voltallige jury wordt komende tijd bekendgemaakt.

METHODOLOGIE
Net als in 2018 kent het project dus twee periodes: de longlistfase en de stemfase. In de stemfase kan heel Nederland stemmen op de shortlist met nominees in de tien categorieën. De stem van het publiek telt mee voor 70% en die van de vakjury voor 30%. Op de dag van de Dutch Podcast Awardsshow op 6 juni is het tijd voor het Grote Jury-overleg voorafgaand aan de uitreiking: de vakjury kiest uit de winnaars per categorie De Beste Podcast van Nederland.

  • DONDERDAG
    28
    MAART
    Start longlistfase

  • WOENSDAG
    1
    MEI
    Start stemfase

  • DONDERDAG
    6
    JUNI
    Dutch Podcast Awards

Ontwerp van de awards

De fysieke awards zijn een ontwerp van Frederike Top. Zij studeerde Product Design aan de HKU en heeft haar eigen design studio in Amsterdam. Haar ontwerpen bestaan ​​voornamelijk uit interieurproducten, maar ze ontwerpt ook voor de openbare ruimte. Behalve ontwerpen onder haar eigen naam, werkt Frederike voor verschillende interieurlabels. Een terugkerend thema in haar werk is licht. Gegrepen door de ongrijpbare aard van licht speelt ze eindeloos met de ervaring ervan. En vanuit die invalshoek is ze ook te werk gegaan bij het ontwerp van de Dutch Podcast Awards.

De eerste winnaar van de Dutch Podcast Awards was ‘BOB’ van het audiocollectief Schik en VPRO DORST. En elf genomineerden mochten zich in de verschillende categorieën winnaar noemen van een Dutch Podcast Award.

OVER DE EERSTE EDITIE DUTCH PODCAST AWARDS 2018

Een vakjury én het publiek bepaalden in de zomer van 2018 wie het afgelopen jaar in de verschillende categorieën de beste podcasts van Nederland produceerden. Daar kwam maandagavond 3 september een zeer gevarieerd beeld uit naar voren.

De winnende podcast BOB werd geroemd om het ‘meeslepende, emotievolle verhaal’. Uit het juryrapport: ‘De podcast gaat over iets kleins, maar heeft de spanning van een crime-verhaal. Als luisteraar raak je vergroeid met de hoofdpersoon en word je meegezogen in het proces. De winnaar werd gezien als buitencategorie en ontving daarom vrijwel alle stemmen van de jury.’

DE WINNAARS PER CATEGORIE IN 2018
In elf categorieën zijn door het publiek en de vakjury de volgende winnaars bepaald:

  • Nieuws & Politiek: De Willem Podcast
  • Journalistiek & Media: De Eeuw van de Amateur
  • Tech & Innovatie: De Technoloog
  • Kunst en Cultuur: De Grote Harry Bannink Podcast
  • Muziek: Klap van de Molen
  • Verhalend/Storytelling: BOB
  • Lifestyle (Incl. Sport): Ik ken iemand die…
  • Zakelijk: Rudi & Freddie
  • Beste Host: Michiel Veenstra
  • Branded: KLM
  • Trend: Pretparken: Ochtend in pretparkland

VAKJURY 2018
Alle grote stakeholders uit de media, reclame, tech, commercie en podcastindustrie namen zitting in de jury van de eerste Dutch Podcast Awards. De vakjury bestond uit de volgende experts:

  • Wilbert Mutsaers (Spotify), juryvoorzitter
  • Gert-Jaap Hoekman (NU.nl)
  • Michiel Veenstra (NPO 3FM, NPO3)
  • Rachid Finge (Google)
  • Elger van der Wel (media-expert)
  • Joep van der Laan (Mindshare)
  • Mirjam van Zuidam (NRC)
  • Ruud de Wild (NPO Radio 2)
  • Giel Beelen (Veronica, Talpa Radio)
  • Marianne Zwagerman (media-expert, spreker)
  • Vincent Bijlo (cabaretier, schrijver, columnist)

In totaal hebben 7.083 mensen gestemd en zijn er bijna 50.000 stemmen uitgebracht op de verschillende categorieën. De stem van het publiek telde mee voor 70% en de het juryoordeel woog 30%. Uit de winnaars per categorie is De Beste Podcast van Nederland gekozen door de vakjury. Tijdens het juryberaad maandagavond 3 september hebben zij middels stemming de Beste Podcast gekozen.

Juryvoorzitter Wilbert Mutsaers (Head of Content van Spotify): “De wereld van de podcast is al zoveel groter dan we dachten, dat bewijst het flinke aantal stemmers ook. De vele niches die er zijn hebben een grote luisterschare. En ook voor ons als jury zijn weer nieuwe werelden open gegaan. Het enthousiasme voor de podcast is groot, bij het publiek, bij mij en bij de gehele jury.”

BNR-hoofdredacteur Sjors Fröhlich deelt het enthousiasme: “De podcast is voor een deel de toekomst van radio. Relatief veel jonge professionals luisteren ernaar en zijn opgegroeid met on demand. Na Netflix voor video en Spotify voor muziek is het nu de beurt aan on demand audio. Op je eigen tijd kunnen luisteren naar mooie, enthousiaste en informatieve verhalen is een groot goed. Het was er al een aantal jaren, maar met deze Dutch Podcast Awards heeft BNR beoogd het fenomeen nog weer een stap verder te brengen.”

ACHTERGROND DUTCH PODCAST AWARDS
Op 25 mei lanceerde BNR de Dutch Podcast Awards met het opstellen van de longlistpagina. Alle makers en luisteraars van podcast konden hun favoriete drie podcasts insturen via de website. Inmiddels zijn er meer dan duizend aanmeldingen binnengekomen, wat aangeeft dat de populariteit van het medium nog altijd groeit.

INITIATIEFNEMER
BNR was een van de eerste mediaorganisaties die podcasting serieus nam. Al enkele jaren maakt BNR zakelijke podcasts gericht op professionals. Begin 2018 is de zender gestart met de dagelijkse nieuwspodcast Newsroom samen met Het Financieele Dagblad. Later in 2018 is ook de speciale podcaststudio geopend. Inmiddels maakt BNR zo'n dertig podcasts in diverse samenwerkingsverbanden.

GROEI PODCASTGEBRUIK
Het is in het belang van de gehele markt dat het fenomeen podcast groeit. Uit onderzoek in 2018 van Reuters Institute in samenwerking met het Commissariaat van de Media bleek dat 18% van de Nederlanders de maand ervoor een podcast heeft geluisterd. Nederland loopt daarin weliswaar achter in Europa, maar de afgelopen jaren vertoonden een enorme groei in het aantal mensen dat een podcast heeft geluisterd. Met de Dutch Podcast Awards wil BNR met alle makers, media en uitgeverijen in Nederland die groei versnellen.