BNR presenteert: de Dutch Podcast Awards. Op donderdag 6 juni vond de tweede editie plaats. De populariteit van podcast groeit, mede door de Dutch Podcast Awards. In 2019 brachten bijna 20.000 mensen hun stem uit, drie keer zoveel als in 2018.

Brand in het Landhuis grote winnaar Dutch Podcast Awards

De Brand in het Landhuis is uitgeroepen tot beste podcast van Nederland. Dat gebeurde donderdagavond 6 juni 2019 tijdens de Dutch Podcast Awards. Bekijk hier alle winnaars!

Aftermovie 2019

De Brand in het Landhuis won ook de prijs voor beste Verhalende podcast.

Wetenschap: Onbehaarde apen

De award voor beste podcast in de categorie 'Wetenschap' was voor Onbehaarde Apen, een productie van NRC. In deze podcast bespreken Lucas Brouwers, Hendrik Spiering en Gemma Venhuizen het belangrijkste wetenschapsnieuws van deze week. Van kleine ontdekkingen tot nieuwe inzichten met veel impact.

Zakelijk: De Oversteek

Koos Tervooren van Microphone Media maakte dit jaar de beste podcast in de categorie 'Zakelijk'. In 'De Oversteek' praat hij met ervaringsdeskundigen over zakendoen in de Verenigde Staten.

Lifestyle, Maatschappij & Gezondheid: Man Man Man, de Podcast

In de categorie 'Lifestyle, Maatschappij & Gezondheid' ging de award naar 'Man Man Man, de Podcast'. Hierin bespreken Bas Louissen, Chris Bergstrˆm en Domien Verschuren allerhande onderwerpen, gezien door een mannelijke bril.

Sport: Live Slow, Ride Fast

Profwielrenner Laurens ten Dam blijkt nog een ander talent te hebben. Zijn podcast 'Live Slow, Ride Fast' werd namelijk uitgeroepen tot beste podcast in de categorie 'Sport.

Kunst, cultuur & muziek: 30 minuten rauw

Ook Radiomaker Ruud de Wild is verslingerd geraakt aan podcasts. Zijn eigen productie '30 minuten rauw' bleek goed voor een award in de categorie 'Kunst, cultuur & muziek'. Hierin gaat hij precies 30 minuten in gesprek met een gast. Het eindresultaat? Een podcast zonder knip- en plakwerk.

Media & Opinie: De Krokante Leesmap

Marcel van Roosmalen, Noortje Veldhuizen en Roelof de Vries nemen in deze Radio 1-productie 'De Krokante Leesmap' elke week de bladen door. Hun podcast werd uitgeroepen tot beste in z'n soort in de categorie 'Media & Opinie'.

Tech & Innovatie: Tweakers

De award voor beste podcast in de categorie 'Tech & Innovatie' ging naar de redactie van Tweakers. Het populaire techblog heeft al meer dan 60 afleveringen gemaakt waarin iedere keer een onderwerp of product centraal staat.

Nieuws & Politiek: Newsroom

In de categorie 'Nieuws & Politiek' werd de award een prooi voor de makers van Newsroom, de dagelijkse nieuwspodcast van het FD en BNR. Mark Beekhuis en Nina van den Dungen presenteren in deze podcast de belangrijkste nieuwsverhalen van de dag en gaan daarover in gesprek met journalisten en deskundigen.

Beste brand story: Van Gogh belicht: de brieven

De Brand Story Award viel ten deel aan het Van Gogh Museum met de podcast 'Van Gogh belicht: de brieven'. Brand Stories zijn verhalen die gemaakt worden door of in opdracht van merken. In deze podcast over Van Gogh lezen Nederlandse schrijvers, acteurs en muzikanten voor uit de beroemde brieven van Vincent van Gogh en vertellen ze wat hen persoonlijk raakt. Volgens de jury "prachtige verhalen in een bijzonder mooi format".

Beste host: Lamyea Aharouay

Een award was er ook voor de beste podcast-host van Nederland. Maar liefst twintig presentatoren waren voor die prijs genomineerd. Lamyea Aharouay, die voor NRC de podcast 'Haagse Zaken' presenteert, sleepte de award uiteindelijk in de wacht.

Herbeleef de Dutch Podcast Awards 2019

Opzet Dutch Podcast Awards

PROCES EN METHODOLOGIE
Het proces van Dutch Podcast Awards kent twee periodes: de longlistfase en de stemfase. In de longlistfase (28 maart tot 30 april) wordt het publiek opgeroepen podcasts in te sturen. Alle inzendingen worden door de organisatie geteld en op basis van aantal nominaties, kwaliteit, impact en bereik ingedeeld in 10 categorieën.

In de stemfase (1 mei t/m 4 juni) kan heel Nederland stemmen op de shortlist met nominees in de tien categorieën. De stem van het publiek telt mee voor 70% en die van de vakjury voor 30%. De stemmen van het publiek in combinatie met die van de vakjury bepalen de winnaars. De vakjury kiest tijdens het juryberaad op 6 juni uit alle winnaars per categorie de Beste Podcast van Nederland.

VAKJURY
De vakjury bestaat uit vertegenwoordigers uit de podcast-, media- en techindustrie en is uitgenodigd in maart en april. De juryleden zijn niet geconsulteerd bij de selectie van de genomineerden. Het kan zijn dat een podcast genomineerd is waar een jurylid bij betrokken is. In dat geval wordt hij of zij niet ingedeeld op die categorie en kan dus ook geen invloed uitoefenen op de uitslag. Als de podcast waar een jurylid bij betrokken is de winnaar is in een categorie - en daarmee meedingt naar de titel Beste Podcast van Nederland, dan kan het betreffende jurylid tijdens het juryberaad NIET stemmen.

Alle prijzen worden uitgereikt op donderdag 6 juni tijdens de Dutch Podcast Awards Show, live op BNR in Dauphine in Amsterdam.

LEDEN VAN DE VAKJURY
Belangrijke stakeholders uit het werkveld, zowel makers als uitgever, zijn gevraagd als jurylid. Kink-programmadirecteur, voormalig 3FM-dj, podcastliefhebber én Beste Host 2019 Michiel Veenstra is in 2019 de juryvoorzitter. De voltallige jury is op 9 mei bekendgemaakt:

• Michiel Veenstra, voorzitter (Programmadirecteur KINK)
• Nele Eeckhout (Podcastmaker en winnaar Beste Podcast van NL 2018)
• Wilbert Mutsaers (Head of Content bij Spotify)
• Ferry de Groot (Radio-expert & De Dik Voormekaar Show)
• Gert-Jaap Hoekman (Hoofdredacteur NU.nl)
• Elger van der Wel (Media-expert)
• Jim Jansen (Hoofdredacteur New Scientist)
• Joep van der Laan (Content & Experience Manager bij Mindshare)
• Lara Ankersmit (v/h Hoofd Digitaal NOS)
• Marion Oskamp (Podcastdokter NTR)
• Marvin Jacobs (Creative Director bij Airborne)
• Roos Abelman (v/h Newsroom, nu Spitsuur BNR Nieuwsradio)
• Wilbert Leering (Creative Director bij Stick)

CATEGORIEËN
We hebben tien categorieën bepaald. Deze zijn op woensdag 1 mei 2019 om 16.30 uur bekendgemaakt:

  • Nieuws & Politiek
  • Tech & Innovatie
  • Media & Opinie
  • Kunst & Cultuur & Muziek
  • Verhalend
  • Lifestyle & Maatschappij & Gezondheid
  • Sport
  • Zakelijk
  • Wetenschap
  • Beste Host

BRAND STORY AWARD BEPAALD DOOR VAKJURY
De Brand Story Award wordt door de vakjury uitgereikt aan de podcast die het beste een verhaal van een bedrijf vertelt. Met de groei van de populariteit van het medium is een actueel thema het verdienmodel voor podcast-makers. Diverse initiatieven worden getest in binnen- en buitenland: zo zijn er reclameboodschappen, worden podcasts gesponsord en zijn de ‘host reads’ (een boodschap voorgelezen door de host van de podcast zelf) vooral in het buitenland al een fenomeen. In Nederland is de storytelling vanuit bedrijven, de zogenaamde brand story, in opmars. De brand story podcasts zijn aangedragen door media-, PR- en reclamebureaus.

De genomineerden zijn:

  • Wim Lex podcast (Dept)
  • Van Gogh belicht: de brieven (Van Gogh Museum)
  • Bezeten van Eten (AH)
  • Vallen en opstaan (KPN)
  • Money2020 (ING)
  • DONDERDAG
    28
    MAART
    Start longlistfase

  • WOENSDAG
    1
    MEI
    Start stemfase

  • DONDERDAG
    6
    JUNI
    Dutch Podcast Awards

Ontwerp van de awards

De fysieke awards zijn een ontwerp van Frederike Top. Zij studeerde Product Design aan de HKU en heeft haar eigen design studio in Amsterdam. Haar ontwerpen bestaan ​​voornamelijk uit interieurproducten, maar ze ontwerpt ook voor de openbare ruimte. Behalve ontwerpen onder haar eigen naam, werkt Frederike voor verschillende interieurlabels. Een terugkerend thema in haar werk is licht. Gegrepen door de ongrijpbare aard van licht speelt ze eindeloos met de ervaring ervan. En vanuit die invalshoek is ze ook te werk gegaan bij het ontwerp van de Dutch Podcast Awards.

De eerste winnaar van de Dutch Podcast Awards was ‘BOB’ van het audiocollectief Schik en VPRO DORST. En elf genomineerden mochten zich in de verschillende categorieën winnaar noemen van een Dutch Podcast Award.

OVER DE EERSTE EDITIE DUTCH PODCAST AWARDS 2018

Een vakjury én het publiek bepaalden in de zomer van 2018 wie het afgelopen jaar in de verschillende categorieën de beste podcasts van Nederland produceerden. Daar kwam maandagavond 3 september een zeer gevarieerd beeld uit naar voren.

De winnende podcast BOB werd geroemd om het ‘meeslepende, emotievolle verhaal’. Uit het juryrapport: ‘De podcast gaat over iets kleins, maar heeft de spanning van een crime-verhaal. Als luisteraar raak je vergroeid met de hoofdpersoon en word je meegezogen in het proces. De winnaar werd gezien als buitencategorie en ontving daarom vrijwel alle stemmen van de jury.’

DE WINNAARS PER CATEGORIE IN 2018
In elf categorieën zijn door het publiek en de vakjury de volgende winnaars bepaald:

  • Nieuws & Politiek: De Willem Podcast
  • Journalistiek & Media: De Eeuw van de Amateur
  • Tech & Innovatie: De Technoloog
  • Kunst en Cultuur: De Grote Harry Bannink Podcast
  • Muziek: Klap van de Molen
  • Verhalend/Storytelling: BOB
  • Lifestyle (Incl. Sport): Ik ken iemand die…
  • Zakelijk: Rudi & Freddie
  • Beste Host: Michiel Veenstra
  • Branded: KLM
  • Trend: Pretparken: Ochtend in pretparkland

VAKJURY 2018
Alle grote stakeholders uit de media, reclame, tech, commercie en podcastindustrie namen zitting in de jury van de eerste Dutch Podcast Awards. De vakjury bestond uit de volgende experts:

  • Wilbert Mutsaers (Spotify), juryvoorzitter
  • Gert-Jaap Hoekman (NU.nl)
  • Michiel Veenstra (NPO 3FM, NPO3)
  • Rachid Finge (Google)
  • Elger van der Wel (media-expert)
  • Joep van der Laan (Mindshare)
  • Mirjam van Zuidam (NRC)
  • Ruud de Wild (NPO Radio 2)
  • Giel Beelen (Veronica, Talpa Radio)
  • Marianne Zwagerman (media-expert, spreker)
  • Vincent Bijlo (cabaretier, schrijver, columnist)

In totaal hebben 7.083 mensen gestemd en zijn er bijna 50.000 stemmen uitgebracht op de verschillende categorieën. De stem van het publiek telde mee voor 70% en de het juryoordeel woog 30%. Uit de winnaars per categorie is De Beste Podcast van Nederland gekozen door de vakjury. Tijdens het juryberaad maandagavond 3 september hebben zij middels stemming de Beste Podcast gekozen.

Juryvoorzitter Wilbert Mutsaers (Head of Content van Spotify): “De wereld van de podcast is al zoveel groter dan we dachten, dat bewijst het flinke aantal stemmers ook. De vele niches die er zijn hebben een grote luisterschare. En ook voor ons als jury zijn weer nieuwe werelden open gegaan. Het enthousiasme voor de podcast is groot, bij het publiek, bij mij en bij de gehele jury.”

BNR-hoofdredacteur Sjors Fröhlich deelt het enthousiasme: “De podcast is voor een deel de toekomst van radio. Relatief veel jonge professionals luisteren ernaar en zijn opgegroeid met on demand. Na Netflix voor video en Spotify voor muziek is het nu de beurt aan on demand audio. Op je eigen tijd kunnen luisteren naar mooie, enthousiaste en informatieve verhalen is een groot goed. Het was er al een aantal jaren, maar met deze Dutch Podcast Awards heeft BNR beoogd het fenomeen nog weer een stap verder te brengen.”

ACHTERGROND DUTCH PODCAST AWARDS
Op 25 mei lanceerde BNR de Dutch Podcast Awards met het opstellen van de longlistpagina. Alle makers en luisteraars van podcast konden hun favoriete drie podcasts insturen via de website. Inmiddels zijn er meer dan duizend aanmeldingen binnengekomen, wat aangeeft dat de populariteit van het medium nog altijd groeit.

INITIATIEFNEMER
BNR was een van de eerste mediaorganisaties die podcasting serieus nam. Al enkele jaren maakt BNR zakelijke podcasts gericht op professionals. Begin 2018 is de zender gestart met de dagelijkse nieuwspodcast Newsroom samen met Het Financieele Dagblad. Later in 2018 is ook de speciale podcaststudio geopend. Inmiddels maakt BNR zo'n dertig podcasts in diverse samenwerkingsverbanden.

GROEI PODCASTGEBRUIK
Het is in het belang van de gehele markt dat het fenomeen podcast groeit. Uit onderzoek in 2018 van Reuters Institute in samenwerking met het Commissariaat van de Media bleek dat 18% van de Nederlanders de maand ervoor een podcast heeft geluisterd. Nederland loopt daarin weliswaar achter in Europa, maar de afgelopen jaren vertoonden een enorme groei in het aantal mensen dat een podcast heeft geluisterd. Met de Dutch Podcast Awards wil BNR met alle makers, media en uitgeverijen in Nederland die groei versnellen.